FAQ Zaloguj
Szukaj Profil
Użytkownicy Grupy
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Rejestracja
wymiana plynu chlodnicy
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Forum Użytkowników Motocykla Honda Pan-European ST1100/ST1300 Strona Główna » DZIAŁ TECHNICZNY - ST1100 / Chłodzenie » wymiana plynu chlodnicy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
konrad1f
wymiatacz
wymiatacz


Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Kościan/Poznań

 Post Wysłany: Czw 1:39, 01 Gru 2016    Temat postu:

jerzyk napisał:
Mam takie wrażenie, że agresja na forum wzrasta bez uzasadnienia i widocznej przyczyny. Wiele postów, nie ma nic wspólnego z tematem i nie jest podparta żadną wiedzą, czy też lekturą. Częste łapania za słówka i uproszczenie tematu, staje się przyczyną niepotrzebnej zwady. Nie wiem skąd się bierze taka frustracja, ale niestety, ja od pewnego czasu odczuwam taką niczym nie podpartą agresję w stosunku do ludzi, którzy jeszcze chcą i mają ochotę pomóc tym, którzy są zupełnie zieloni w temacie mechaniki, motoryzacji. Może się to bierze z zazdrości , że ktoś, coś wie lepiej ode mnie? Nie wiem? Wiem natomiast, że zamiast merytorycznej dyskusji, są przepychanki i osobiste wycieczki. Przecież nikt z nas, nie jest Alfą o Omegą. Każdy ma prawo sie mylić i każdy ma prawo prostować pomyłki innych, pod warunkiem, że wypowiada się merytorycznie.
Wracając do tematu. Co do płynów chłodniczych, to wielkiej filozofii tu nie ma. Dany producent, określa jakieś tam warunki,(np. glikol), temp. wrzenia a nie zamarzania, jak wcześniej ktoś mnie tam poprawiał. Dla wyjaśnienia, im wyższa temp. wrzenia tym niższa temp. zamarzania. O co chodzi, to Samad już wyjaśnił. No chyba, że ktoś na biegunie pomyka, to będzie dla niego ważniejsza temp. zamarzania Very Happy Co do olejów, to w tym temacie zostało już tyle napisane, że pewnie popełnił bym grzech pierworodny, żeby do tematu wracać. Wink
Natomiast co do płynu hamulcowego, to jego rodzaj określa producent danej marki. Najbardziej popularnymi są DOT, dot-4, dot-5, dot-5.1. Nie różnią się niczym innym od samochodowych, oprócz ceną. Sa jeszcze ATE, ale one nas nie dotyczą.
Zróżnicowanie płynu DOT, ma tylko taki cel, że wykonane części, przewody, uszczelniacze w nim pracujące, na jeden DOT są odporne a w innym się rozpuszczają. Wiec reasumując, DOT to DOT. Nalezy zwracać tylko uwagę, jaki zaleca producent. To zazwyczaj jest napisane na każdej pokrywie zbiorniczka.
Myślę,że wyjaśniłem to wszystko w miarę przejrzyście i ktoś na tym skorzysta.



cytując klasyka: "Andrzeju, nie denerwuj się ... zaraz wyklepiemy" Very Happy

właśnie temp. zamarzania płynu jest istotna aby Ci bloku silnika/pompy/innych elementów układu chłodzenia nie rozsadziło jak temperatura spadnie poniżej zera co w naszym klimacie nie jest zjawiskiem odosobnionym i dlatego też masz to wypisane wielkimi bukwami na opakowaniach z płynem. Temp. wrzenia jest mniej istotna bo w układzie chłodzenia nawet sama woda ma ją wyższa niż 100°C

pytanie odnośnie płynu hamulcowego - kiedy ostatnio na półce w supermarkecie czy na stacji benzynowej widziałeś płyn DOT5? bo prawdę mówiąc ja chyba nigdy. zakładam, że w wielu sklepach motoryzacyjnych nie będą tego mieli na półkach.

a zróżnicowanie DOTów ma taki cel aby rozróżnić z grubsza ich parametry.
jeśli na pokrywie zbiorniczka masz napisane DOT4 (w większości japońskich motocykli) to śmiało możesz lać DOT3/DOT4/DOT5.1 i nic Ci nie rozpuści a mieszanie ich ze sobą jest możliwe. nie miesza się ich natomiast z DOT5, który jest płynem niehigroskopijnym na bazie silikonów ale tak jak wcześniej napisałem prawdopodobieństwo, że na niego trafisz jest dosyć niskie

ciekawy jestem też tych płynów ATE, które nas nie dotyczą


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
jerzyk
V


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 2544
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 1/3

Skąd: KT

 Post Wysłany: Czw 9:42, 01 Gru 2016    Temat postu:

konrad1f napisał:
jerzyk napisał:
Mam takie wrażenie, że agresja na forum wzrasta bez uzasadnienia i widocznej przyczyny. Wiele postów, nie ma nic wspólnego z tematem i nie jest podparta żadną wiedzą, czy też lekturą. Częste łapania za słówka i uproszczenie tematu, staje się przyczyną niepotrzebnej zwady. Nie wiem skąd się bierze taka frustracja, ale niestety, ja od pewnego czasu odczuwam taką niczym nie podpartą agresję w stosunku do ludzi, którzy jeszcze chcą i mają ochotę pomóc tym, którzy są zupełnie zieloni w temacie mechaniki, motoryzacji. Może się to bierze z zazdrości , że ktoś, coś wie lepiej ode mnie? Nie wiem? Wiem natomiast, że zamiast merytorycznej dyskusji, są przepychanki i osobiste wycieczki. Przecież nikt z nas, nie jest Alfą o Omegą. Każdy ma prawo sie mylić i każdy ma prawo prostować pomyłki innych, pod warunkiem, że wypowiada się merytorycznie.
Wracając do tematu. Co do płynów chłodniczych, to wielkiej filozofii tu nie ma. Dany producent, określa jakieś tam warunki,(np. glikol), temp. wrzenia a nie zamarzania, jak wcześniej ktoś mnie tam poprawiał. Dla wyjaśnienia, im wyższa temp. wrzenia tym niższa temp. zamarzania. O co chodzi, to Samad już wyjaśnił. No chyba, że ktoś na biegunie pomyka, to będzie dla niego ważniejsza temp. zamarzania Very Happy Co do olejów, to w tym temacie zostało już tyle napisane, że pewnie popełnił bym grzech pierworodny, żeby do tematu wracać. Wink
Natomiast co do płynu hamulcowego, to jego rodzaj określa producent danej marki. Najbardziej popularnymi są DOT, dot-4, dot-5, dot-5.1. Nie różnią się niczym innym od samochodowych, oprócz ceną. Sa jeszcze ATE, ale one nas nie dotyczą.
Zróżnicowanie płynu DOT, ma tylko taki cel, że wykonane części, przewody, uszczelniacze w nim pracujące, na jeden DOT są odporne a w innym się rozpuszczają. Wiec reasumując, DOT to DOT. Nalezy zwracać tylko uwagę, jaki zaleca producent. To zazwyczaj jest napisane na każdej pokrywie zbiorniczka.
Myślę,że wyjaśniłem to wszystko w miarę przejrzyście i ktoś na tym skorzysta.



cytując klasyka: "Andrzeju, nie denerwuj się ... zaraz wyklepiemy" Very Happy

właśnie temp. zamarzania płynu jest istotna aby Ci bloku silnika/pompy/innych elementów układu chłodzenia nie rozsadziło jak temperatura spadnie poniżej zera co w naszym klimacie nie jest zjawiskiem odosobnionym i dlatego też masz to wypisane wielkimi bukwami na opakowaniach z płynem. Temp. wrzenia jest mniej istotna bo w układzie chłodzenia nawet sama woda ma ją wyższa niż 100°C

pytanie odnośnie płynu hamulcowego - kiedy ostatnio na półce w supermarkecie czy na stacji benzynowej widziałeś płyn DOT5? bo prawdę mówiąc ja chyba nigdy. zakładam, że w wielu sklepach motoryzacyjnych nie będą tego mieli na półkach.

a zróżnicowanie DOTów ma taki cel aby rozróżnić z grubsza ich parametry.
jeśli na pokrywie zbiorniczka masz napisane DOT4 (w większości japońskich motocykli) to śmiało możesz lać DOT3/DOT4/DOT5.1 i nic Ci nie rozpuści a mieszanie ich ze sobą jest możliwe. nie miesza się ich natomiast z DOT5, który jest płynem niehigroskopijnym na bazie silikonów ale tak jak wcześniej napisałem prawdopodobieństwo, że na niego trafisz jest dosyć niskie

ciekawy jestem też tych płynów ATE, które nas nie dotyczą


Im temperatura zamarzania niższa, tym temperatura wrzenia wyższa. Taka prosta zależność. Więc ja o niej nawet nie pisałem, ponieważ mało kto, jeździ motocyklem poniżej zera, a Ty bijesz pianę, tłumacząc że masło jest, ........ maślane.
Co do płynów ATE, to napisałem że nas nie dotyczą, bo rozmawiamy o zwykłych płynach. Tylko w tym kontekście. Jednak warto by było je stosować w mot, bo są dużo lepszej klasy niż zwykłe doty.
Info można znaleźć w necie jak ktoś chce poczytać.
Z mojej strony koniec.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez jerzyk dnia Czw 9:47, 01 Gru 2016, w całości zmieniany 2 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
norbert
zasłuzony
zasłuzony


Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 1507
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Warszawa

 Post Wysłany: Czw 11:15, 01 Gru 2016    Temat postu:

Myślę , że czas już zakończyć ten temat bo każdy kolejny wpis nic nowego nie wnosi do tematu. Confused
Taka kwadratura koła.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
TomaszC
zasłuzony
zasłuzony


Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1153
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Włynkówko k.Ustki

 Post Wysłany: Czw 12:11, 01 Gru 2016    Temat postu:

norbert napisał:
Myślę , że czas już zakończyć ten temat bo każdy kolejny wpis nic nowego nie wnosi do tematu. Confused
Taka kwadratura koła.


Ja to nawet nie wiedziałem, że to jakiś płyn w chłodnicy jest a tu tyle o nim napisano. :-)


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
konrad1f
wymiatacz
wymiatacz


Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Kościan/Poznań

 Post Wysłany: Czw 16:22, 01 Gru 2016    Temat postu:

jerzyk napisał:


Im temperatura zamarzania niższa, tym temperatura wrzenia wyższa. Taka prosta zależność. Więc ja o niej nawet nie pisałem, ponieważ mało kto, jeździ motocyklem poniżej zera, a Ty bijesz pianę, tłumacząc że masło jest, ........ maślane.
Co do płynów ATE, to napisałem że nas nie dotyczą, bo rozmawiamy o zwykłych płynach. Tylko w tym kontekście. Jednak warto by było je stosować w mot, bo są dużo lepszej klasy niż zwykłe doty.
Info można znaleźć w necie jak ktoś chce poczytać.
Z mojej strony koniec.


nie wiem jak Ci mam wytłumaczyć - wysoka temperatura wrzenia nie jest istotna z punktu widzenia użytkownika. Przy sprawnym ukłądzie chłodzenia po prostu nie ma prawa dochodzić do temp. rzędu 130-140°C!
natomiast jest istotna temperatura zamarzania. OK - nie jeździsz motocyklem w temperaturach poniżej zera ale niektórzy jeżdżą i nie jest to nic nadzwyczajnego. no i nawet jak nie jeżdżą to motocykl też może stać w temperaturze poniżej zera Wink

co do płynów ATE - zanim następnym razem zaskoczysz "nowinką" to proszę sam przeczytaj informacje, którymi chcesz się podzielić
ATE to po prostu marka Continentala pod którą sprzedawane są elementy układu hamulcowego. I mają w ofercie zarówno zwykłe płyny jak i takie o podwyższonych parametrach (np. przeznaczone do sportu). Tak samo jak różne linie produktów ma Motul, Castrol, Ferodo i inni.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez konrad1f dnia Czw 16:23, 01 Gru 2016, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
r.urbanski
.
.


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 2246
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Sieradz

 Post Wysłany: Czw 18:13, 01 Gru 2016    Temat postu:

Dajcie na luz, praca doktorska już napisana Smile .
Jak ktoś wcześniej napisał, ja bym "nalał" do układu chłodzenia by było lepiej Mad


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
LWfilip
wyjadacz
wyjadacz


Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Świecie nad Wisłą

 Post Wysłany: Pią 5:56, 02 Gru 2016    Temat postu: Re: wymiana plynu chlodnicy

Dzik napisał:
Przymiarka do wymiany plynu chlodniczego:

Czy do chlodnicy mozna zalac zwykly plyn Petrygo? czy musi byc jakis extra super co za tym idzie extra drogi.
Podczas wymiany jakies odpowietrzenie? czy wystarczy zlac stary dolnym kurkiem chlodnicy i zalac nowym?

Czyli czas już wrócić do tematu Very Happy
1. Zalewasz czym chcesz, byle zgodnie ze specyfikacją producenta chłodnicy i zasobności portfela. Skoro ma być płyn to nie szczamy do zbiorniczka Shocked
2. Nie znalazłem "ukrytego" korka choć może jest. Otwieram z dołu korek na chłodnicy. Ewentualnie zdejmuję wężyk. "Bujam" na centralce, zalewam świeżym, odczekuję jakiś czas i uruchamiam silnik. Trzeba, oczywiście kontrolować poziom z zbiorniczku i czy się chłodnica równo nagrzewa. Sprawna pompa i ruch motocykla powinny usunąć powietrze z układu.
Tak robię ja. Very Happy
Brawo Ja!


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
konrad1f
wymiatacz
wymiatacz


Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Kościan/Poznań

 Post Wysłany: Pią 11:14, 02 Gru 2016    Temat postu:

Jest jeszcze śruba spustowa na bloku po lewej stronie przy wężu do chłodnicy.
zbiorniczek wyrównawczy opróżnić i zalać nowym płynem.

odpowietrzenie polega na uruchomieniu silnika na parę minut i kilkukrotnym "przegazowaniu" - sprawdzasz potem i ewentualnie dolewasz do poziomu "szyjki" wlewu na chłodnicy i w zbiorniczku wyrównawczym


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
LWfilip
wyjadacz
wyjadacz


Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Świecie nad Wisłą

 Post Wysłany: Pią 12:34, 02 Gru 2016    Temat postu:

Korek z boku. Nie wiem jakim cudem gdzieś mi umknął?? Very Happy Co do zbiorniczka to ważna sprawa. Wydawało mi się, że jest OK czyli czysty. Niestety nie był. Wszystko się wydało kiedy na wiosnę musiałem zdemontować chłodnicę i zbiorniczek zacząłem oglądać pod światło. No niezły syf. A, że ma taki pogięty kształt to trudno go było wypucować. Wygięty drucik i szczoteczki dały radę. Teraz jest czysty. Na pewno.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez LWfilip dnia Pią 18:02, 02 Gru 2016, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
prawdziwy pies
maniak postów
maniak postów


Dołączył: 06 Paź 2015
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Rokietnica k. P-nia

 Post Wysłany: Sob 20:27, 03 Gru 2016    Temat postu:

I zwróć uwagę na wężyk łączący zb. wyrównawczy z układem popękany brak podciśnienia i nie zaciągnie do chłodnicy

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
kylo1303
bywalec
bywalec


Dołączył: 29 Wrz 2016
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3


 Post Wysłany: Wto 22:11, 06 Gru 2016    Temat postu:

Ja użyłem płynu Prestone i jak narazie ok....cena dobra i można go stosować do motocykli....wcześniej przepłukałem chłodnicę i zdemontowałem zbiorniczek wyrównawczy bo też miałem niezły syf....wszystko wymyłem zalałęm płynem i jest ok.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Forum Użytkowników Motocykla Honda Pan-European ST1100/ST1300 Strona Główna » DZIAŁ TECHNICZNY - ST1100 / Chłodzenie » wymiana plynu chlodnicy
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group