FAQ Zaloguj
Szukaj Profil
Użytkownicy Grupy
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Rejestracja
wymiana plynu chlodnicy
Idź do strony 1, 2  Następny
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Forum Użytkowników Motocykla Honda Pan-European ST1100/ST1300 Strona Główna » DZIAŁ TECHNICZNY - ST1100 / Chłodzenie » wymiana plynu chlodnicy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dzik
junior
junior


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Brzeg

 Post Wysłany: Sob 14:11, 18 Cze 2011    Temat postu: wymiana plynu chlodnicy

Przymiarka do wymiany plynu chlodniczego:

Czy do chlodnicy mozna zalac zwykly plyn Petrygo? czy musi byc jakis extra super co za tym idzie extra drogi.
Podczas wymiany jakies odpowietrzenie? czy wystarczy zlac stary dolnym kurkiem chlodnicy i zalac nowym?


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Spili
moderator zasłużony
moderator zasłużony


Dołączył: 22 Sie 2009
Posty: 1754
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: SD

 Post Wysłany: Sob 15:01, 18 Cze 2011    Temat postu:

Ja mam zalane STP:



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Spili dnia Wto 9:49, 29 Lis 2016, w całości zmieniany 3 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Dzik
junior
junior


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Brzeg

 Post Wysłany: Sob 18:59, 18 Cze 2011    Temat postu:

Dobrrra plyn wyminieony zalalem Petrygo.
Z tego co widzialem to stary plyn dawno oj dawno nikt nie wymienial.
Przy okazji naprawa wezyka od zbiorniczka wyrownawczego.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
RAFKA
bywalec
bywalec


Dołączył: 18 Gru 2010
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Wrocław

 Post Wysłany: Pią 9:50, 09 Wrz 2011    Temat postu:

Masz jeszcze z lewej story koło Lewego przedniego kolektora wydechowe śrubkę chyba na klucz 10. Tam spuszczasz płyn z bloku. Widać ją na rysunku naszej serwisówki w rozdziale ENGINE>>COOLING

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Dziadzia
wyjadacz
wyjadacz


Dołączył: 09 Sie 2016
Posty: 600
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Szamotuły

 Post Wysłany: Sob 20:51, 26 Lis 2016    Temat postu:

Witam, kolega RAFKA napisał że można zobaczyć w serwisówce jakieś fotki na temat wymiany płynu, ale nie mogę tego znaleź za piernika czy mógłby mi ktoś pomóc, dodam że mnie kompy i tablety nie słuchają hi hi

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dziadzia dnia Sob 20:52, 26 Lis 2016, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Mark33
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 472
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Podborze; Ostrów Maz

 Post Wysłany: Nie 17:56, 27 Lis 2016    Temat postu:

Dziadzia napisał:
Witam, kolega RAFKA napisał że można zobaczyć w serwisówce jakieś fotki na temat wymiany płynu, ale nie mogę tego znaleź za piernika czy mógłby mi ktoś pomóc, dodam że mnie kompy i tablety nie słuchają hi hi

Jeśli posiadasz manuala to na stronie 214 są zdjęcia śrubki do spustu płynu,
ja przy wymianie odkręcałem dolny wąż pompy, śruby nie ruszałem , osobno zlewasz płyn ze zbiorniczka wyrównawczego .
Link do manuala jak nie posiadasz:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mark33 dnia Nie 17:59, 27 Lis 2016, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
jerzyk
V


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 2544
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 1/3

Skąd: KT

 Post Wysłany: Nie 19:29, 27 Lis 2016    Temat postu:

Dzik napisał:
Dobrrra plyn wyminieony zalalem Petrygo.
Z tego co widzialem to stary plyn dawno oj dawno nikt nie wymienial.
Przy okazji naprawa wezyka od zbiorniczka wyrownawczego.

Petrygo, nie jest super płynem do motocykli, jednak ja go rozcieńczyć w stosunku ciut mniejszym od zalecanego do samochodów, to może być ok. Chodzi o to, żeby miał temp. wrzenia w okolicy 125-130 stopni. Sam koncentrat ma ok 160*


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
konrad1f
wymiatacz
wymiatacz


Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Kościan/Poznań

 Post Wysłany: Nie 20:04, 27 Lis 2016    Temat postu:

Nie rozumiem dlaczego miałby nie być dobrym

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez konrad1f dnia Nie 20:11, 27 Lis 2016, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
KrzysiekJw
maniak postów
maniak postów


Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Jarosław

 Post Wysłany: Nie 20:30, 27 Lis 2016    Temat postu:

Chyba im wyższa temperatura wrzenia tym lepiej, albo od ostatniego razu jak używałem to się fizyka zmieniła ..... Wink

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
jerzyk
V


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 2544
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 1/3

Skąd: KT

 Post Wysłany: Nie 22:07, 27 Lis 2016    Temat postu:

KrzysiekJw napisał:
Chyba im wyższa temperatura wrzenia tym lepiej, albo od ostatniego razu jak używałem to się fizyka zmieniła ..... Wink

Dokładnie tak. Fizyka bez zmian Wink ( Jak na razie Laughing )


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
konrad1f
wymiatacz
wymiatacz


Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Kościan/Poznań

 Post Wysłany: Pon 11:57, 28 Lis 2016    Temat postu:

Jerzyk - proszę odpowiedz dlaczego płyn petrygo nie jest super do motocykli?
Wg mnie jest jak najbardziej OK.
Zarówno w motocyklach jak i autach chłodnice i bloki silnika są w większości aluminiowe a węże gumowe.
Temperatura wrzenia i tak się zmienia ze względu na zmianę ciśnienia w układzie chłodzenia tak więc i woda ma wyższą temp. wrzenia niż 100stopni.
Płyn pertygo jest na bazie glikolu etylenowego także jak najbardziej jest to zbieżne z zaleceniami Hondy.
Nie rozumiem dlaczego miałbym płyn rozcieńczać? Rozcieńczać - owszem ale koncentrat.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
jerzyk
V


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 2544
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 1/3

Skąd: KT

 Post Wysłany: Pon 21:53, 28 Lis 2016    Temat postu:

konrad1f napisał:
Jerzyk - proszę odpowiedz dlaczego płyn petrygo nie jest super do motocykli?
Wg mnie jest jak najbardziej OK.
Zarówno w motocyklach jak i autach chłodnice i bloki silnika są w większości aluminiowe a węże gumowe.
Temperatura wrzenia i tak się zmienia ze względu na zmianę ciśnienia w układzie chłodzenia tak więc i woda ma wyższą temp. wrzenia niż 100stopni.
Płyn pertygo jest na bazie glikolu etylenowego także jak najbardziej jest to zbieżne z zaleceniami Hondy.
Nie rozumiem dlaczego miałbym płyn rozcieńczać? Rozcieńczać - owszem ale koncentrat.

Nie, no ok. Tylko nie mieszajmy dwóch pojęć. Płynu i koncentratu. Nie napisałem że płyn należy rozcieńczać, a raczej koncentrat. Podałem jego (koncentratu), temp. wrzenia. Gotowy płyn, ma temp. wrzenia ok. 120 stopni. Robiąc płyn z koncentratu, możemy uzyskać temp. wrzenia ok. 125-130 stopni. Reszta się zgadza.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
samad
zasłuzony
zasłuzony


Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1426
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Jasień/Żary/LUBUSKIE

 Post Wysłany: Wto 8:29, 29 Lis 2016    Temat postu:

Panowie na wodzie też da się jechać .......................
Czym różnią się płyny samochodowe i motocyklowe - to już trochę inna bajka , i wynika ona z tego iż sama pompa wodna najczęściej jest trochę inaczej zbudowana i pompy te mają w trochę innch warunki pracy , poza tym płyny te różnią się najczęściej lepkością , a oznaczenie temp wrzenia nie oznacza kiedy płyn się ,, zagotuje,, tylko kiedy zacznie się,,pienić,, i pompa wodna stanie się niewydolna---------- to tak w bardzo wielkim skrócie - jest to temat już opisywany i bardzo podobny jak temat płynów hamulcowych -- diabeł tkwi w szczegółach i pokazuje prawdziwe oblicze w odpowiednich warunkach.......


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
prawdziwy pies
maniak postów
maniak postów


Dołączył: 06 Paź 2015
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Rokietnica k. P-nia

 Post Wysłany: Wto 9:33, 29 Lis 2016    Temat postu:

Nadaje się każdy płyn do chłodnic aluminiowych również petrygo, a który jest lepszy?? można założyć ,że ten droższy Very Happy Shocked solidnych badań nikt nie przeprowadził więc jak z olejami każdy producent swoje chwali etykieta przyjmie wszystko, chyba ,że odczucia werbalno-organoleptyczne (olej) shadowka ciszej pracowała na motulu niż castrolu. ja mam zalane (płyn) zagramanicznym koncentratem 50/50. tu zgodnie z zasadą odeszła bo pił , pił bo odeszła - nie ma rostrzygnięć Very Happy Very Happy. w płynie bardziej istotna jest temperatura zamarzania, temp wrzenia jest w każdyn ok. no chyba ,że jakieś ścierwo no name. nie spotkałem się,żeby przy pracującym prawidłowo układzie chłodzenia dochodziło do wrzenia płynu, awaria termostatu, wentylatora, zaj... chłodnica to i owszem, ale wszystko przede mną Question Cool

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez prawdziwy pies dnia Wto 9:51, 29 Lis 2016, w całości zmieniany 3 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
LWfilip
wyjadacz
wyjadacz


Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Świecie nad Wisłą

 Post Wysłany: Wto 10:39, 29 Lis 2016    Temat postu:

No tak właśnie czytam. I wychodzi mi na to, że co użytkownik, kierowca to inny płyn w chłodnicy. Jako ciekawostkę zapodam, że osobiście zalałem do chłodnicy trochę rozcieńczony glikol. Już nawet nie pamiętam w jakiej proporcji bo "uzgodniłem" ja z kolegą zajmującym się zawodowo chłodnicami i chłodniami. Shocked Glikolu mam całe morze i oszczędzać nie muszę. Chodziło jedynie o to aby nie było za "sucho". Wiecie o co chodzi. I spokojnie, stara chłodnica daje radę. W nowym sezonie będzie nowa to mi nie żal.
Samad dobrze napisał. I na wodzie można jeździć. I z prawdziwym też się zgadzam. Jeśli cały układ jest sprawny to będzie dobrze. A ten spór o wyższość jednego płynu nad drugim jest chyba bardziej akademicki niż praktyczny. Jak zabraknie w trasie i trzeba będzie uzupełnić to można nawet nasikać Very Happy
Sorki jak się ktoś obraził.
P.S. Tak sobie pomyślałem, że po wymianie starej na nową, przetnę chłodnicę na pół i pogadamy o stanie technicznym oryginalnej chłodnicy, rocznik 1992 w 2017. Sam jestem ciekaw.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez LWfilip dnia Wto 10:44, 29 Lis 2016, w całości zmieniany 2 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
samad
zasłuzony
zasłuzony


Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1426
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Jasień/Żary/LUBUSKIE

 Post Wysłany: Wto 12:48, 29 Lis 2016    Temat postu:

Jeszcze kilka lat wstecz płyny były robione na około 115 st rzadziej na 120st - dziś większość płynów samochodowych jast na 120-125st - natomiast płyny motocyklowe są w przedziale 130-136 st przy czym w płynach motocyklowych jest więcej anty spieniaczy i środka obniżającego temp. cieczy dla tych samych warunków pracy ------- czy nam jest to potrzebne - dla większości z pewnością nie , ale tym co jeżdżą ostro , a w szczególności gdzieś na południu czy w korkach w mieście , w temp ponad 36st , czy na torze może się przydać ....

Zresztą - nie dziwi Was ,że jedni wymieniaj lub naprawiają pompę po 50tys km ,a inni robią 150tys km i jest ok -- jak myślicie dlaczego ?


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Skorpionwr
Administrator
Administrator


Dołączył: 19 Lip 2008
Posty: 2498
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Przasnysz

 Post Wysłany: Wto 16:22, 29 Lis 2016    Temat postu:

LWfilip nie jest tak do końca jak piszesz.
Jazda na układzie zalanym wodą w wysokich temperaturach i jeszcze na domiar złego w korkach może się skończyć awarią układu chłodzenia.
Najlepszym przykładem takiej przygody jest nasz Czech Franto któremu parę lat temu po solidnej jeździe w korkach na szczęście tylko pękł przewód łączący chyba chłodnicę z silnikiem.
Po zlotowym serwisie i zalaniu płynem maszyna śmiga do dzisiaj bez problemów.
Woda zaczyna wrzeć już powyżej 90stopni a wentylator załącza się coś tam powyżej 100stopni. Nawet biorąc pod uwagę ciśnienie w układzie i tak wydajność chłodzenia spada w znaczący sposób.

Oszczędzenie paru dyszek może się zemścić i narazić na większe koszty.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Skorpionwr dnia Wto 16:24, 29 Lis 2016, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
konrad1f
wymiatacz
wymiatacz


Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Kościan/Poznań

 Post Wysłany: Wto 18:30, 29 Lis 2016    Temat postu:

Tak sobie czytam wynurzenia niektórych i kulam się po podłodze.
Płyn chłodniczy MOTOCYKLOWY, płyn hamulcowy MOTOCYKLOWY, pasek rozrządu MOTOCYKLOWY, smar do łożysk MOTOCYKLOWY, woda destylowana MOTOCYKLOWA i jeszcze powietrze w kołach MOTOCYKLOWE
gdzie tych bajek się naczytaliście? - bo na pewno nie w manualach Wink


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
ANSU
NOWY
NOWY


Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: TARNÓW

 Post Wysłany: Wto 21:31, 29 Lis 2016    Temat postu:

konrad1f napisał:
Tak sobie czytam wynurzenia niektórych i kulam się po podłodze.
Płyn chłodniczy MOTOCYKLOWY, płyn hamulcowy MOTOCYKLOWY, pasek rozrządu MOTOCYKLOWY, smar do łożysk MOTOCYKLOWY, woda destylowana MOTOCYKLOWA i jeszcze powietrze w kołach MOTOCYKLOWE
gdzie tych bajek się naczytaliście? - bo na pewno nie w manualach Wink


Bardzo słuszna uwaga!!! Panowie jak określacie stopień wrzenia płynu chłodniczego? Dla mnie to nowość. Spotkałem przyrządy do określania temperatury krzepnięcia płynu ale do temperatury wrzenia nie. Dla płynu hamulcowego jest określany procent zawartości wody w płynie i on jest wyznacznikiem jego stanu.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
prawdziwy pies
maniak postów
maniak postów


Dołączył: 06 Paź 2015
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Rokietnica k. P-nia

 Post Wysłany: Wto 21:39, 29 Lis 2016    Temat postu:

No więc właśnie nie chcę się wymądrzać, bo młody jestem stażem na forum, ale tak jak wspomniał przedmówca skąd te teorie? Płyn chłodniczy do chłodnic aluminiowych ...bez podziału na rodzaj pojazdu, manszeta czy inne ustrojstwo uszczelniające raczej nie rozpozna w jakim pojeździe pracuje (opowieści kapitana Misia), choć zgodzę się są lepsze i gorsze płyny. samad st 1100 ma takie same wartości jak RC 29 VT 750 Shadow bodajże 82/102 otwarcie termostatu/załączenie wentylatora , nawet jak skoczy temperatura o kilka stopni to PRZY PRAWIDŁOWO DZIAŁAJĄCYM UKŁADZIE CHŁODZENIA nić Ci się nie spieni (mówiąc delikatnie)

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez prawdziwy pies dnia Wto 21:51, 29 Lis 2016, w całości zmieniany 2 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
samad
zasłuzony
zasłuzony


Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1426
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Jasień/Żary/LUBUSKIE

 Post Wysłany: Wto 22:47, 29 Lis 2016    Temat postu:

Noooo tym razem prawie czuję się wywołany do odpowiedzi Very Happy uszczypliwości można ciągnąć w nieskończoność tylko po co - nie lepiej czytać tekst ze zrozumieniem i wyciągać dobre dla siebie wnioski - jak ktoś ma ochotę lać wodę to niech leje , jak ktoś ma zamiar sprzątać kulając się po podłodze to jego sprawa - gimnastyka to samo zdrowie Wink Very Happy

1. Myśłałem ,że już w pierwszym moim dzisiejszy poście wyjaśniłem , że płyny chłodzące takie czy inne obecnie produkowane różnią się tylko dodatkami w celu poprawienia tego czy tamtego ---------samochodowy - znaczy tylko tyle ,że sprawdzi się w większości popularnych samochodów ----------motocyklowy -znaczy tylko tyle ,że zawierać może jakieś dodatki które spowodują sprawniejszą wydajność układu chłodzenia w motocyklu ----------------czy można je względem siebie zamieniać-dla większości z Nas tak.....

2.Czym jest temp wrzenia w tym konkretnym wypadku - ,,przeca,, opisałem szczegółowo , że nie chodzi tu o popularne,, gotowanie,, tylko w jakiej temp wytwarza się bąbelkowanie (pienienie) przy którym pompa nie jest w stanie pompować płynu ------- jak to sprawdzić -najlepiej w laboratorium Laughing

3. Co do płynów hamulcowych sporo było napisane i jak widać coś tam zostało i już mniej więcej wiadomo co to temp wrzenia i dlaczego --- nie będę pisał o temp wrzenia na mokro i na sucho bo rozpęta się piekło Twisted Evil nie wspomnę już o lepkości z tego samego powodu Wink -----czym płyny samochodowe i motocyklowe różnią się względem siebie - a no tym samym czym płyny chłodnicze -- czyli dodatkami i szczegółami( piszę tu o typowym DOT-4 ,żeby nie powstała kolejna trylogia na temat różnych płynów hamulcowych)---czy płyny hamulcowe samochodowe i motocyklowe można stosować zamiennie - oczywiście w większości wypadków tak -----tylko powiedz to konrad1f właścicielom niektórych motocykli BMW -zwłaszcza tym którzy za swoją niewiedzę zapłacili 8-12tys zł powodując awarię systemów ABS stosując niewłaściwy płyn hamulcowy ........... Crying or Very sad

4.Manuale czytam po kilka razy - zwłaszcza instalacje i porównuję do innego wydawcy bo jest sporo błędów , co do zaleceń jakie płyny , oleje itp -wytyczne przyjmuję jako minimum , a nie jako konieczność Razz - ale o tym też już pisałem Very Happy

5. O olejach też już pisałem- więc nie będę o tym pisał ponownie Very Happy

6. O smarach nie pisałem i pisał nie będę - różnice są - ale można je stosować zamiennie Very Happy

7. Powietrza -to mi zabrakło bo pisałem jednym ciągiem Laughing Wink

8.Większość wynurzeń to moja praktyka , a nie teoria Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez samad dnia Śro 8:23, 30 Lis 2016, w całości zmieniany 2 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Fish
junior
junior


Dołączył: 15 Paź 2016
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: SRB

 Post Wysłany: Wto 23:04, 29 Lis 2016    Temat postu:

Do motocykla leję gotowy płyn chłodniczy Prestone bo ma 129 st. C.
Można go kupić na stacjach benzynowych i np. Makro.

Polecam.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
prawdziwy pies
maniak postów
maniak postów


Dołączył: 06 Paź 2015
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Rokietnica k. P-nia

 Post Wysłany: Śro 8:11, 30 Lis 2016    Temat postu:

W żadnym poście nie byłem uszczypliwy ani złośliwy, na spokojnie może te nasze wypociny się komuś przydadzą. Płyn może mieć jakieś dodatki piszesz, możesz przybliżyć jakie?Mówię oczywiście o tych popularnych ogólnie dostępnych.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez prawdziwy pies dnia Śro 8:18, 30 Lis 2016, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
LWfilip
wyjadacz
wyjadacz


Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Świecie nad Wisłą

 Post Wysłany: Śro 8:21, 30 Lis 2016    Temat postu:

Skorpionwr napisał:
LWfilip nie jest tak do końca jak piszesz.
Jazda na układzie zalanym wodą w wysokich temperaturach i jeszcze na domiar złego w korkach może się skończyć awarią układu chłodzenia.
Najlepszym przykładem takiej przygody jest nasz Czech Franto któremu parę lat temu po solidnej jeździe w korkach na szczęście tylko pękł przewód łączący chyba chłodnicę z silnikiem.
Po zlotowym serwisie i zalaniu płynem maszyna śmiga do dzisiaj bez problemów.
Woda zaczyna wrzeć już powyżej 90stopni a wentylator załącza się coś tam powyżej 100stopni. Nawet biorąc pod uwagę ciśnienie w układzie i tak wydajność chłodzenia spada w znaczący sposób.

Oszczędzenie paru dyszek może się zemścić i narazić na większe koszty.

Very Happy A się ma rozumieć, że nie do końca. Wcale nie miałem zamiaru pisać, że mam rację i kropka. Wiadomo jednak, że w użytkowaniu czegokolwiek, ciągle przydaje się choć odrobina zwykłego szczęścia. Shocked
Zresztą na potwierdzenie tej tezy przytoczę przykład ludzi jeżdżących na letnich oponach cały rok. I unikają kolizji na śniegu.
Mocno spłyciłem problem. Wiem. Chodzi mi tylko o to, ze wielu z nas, nie rozbiera problemu na czynniki pierwsze. Co oczywiście nie jest wadą (wprost przeciwnie). Tyle, że ktoś zadając pytanie, który lepszy, popełnia zasadniczy błąd ( wedle mojej opinii). Producent Naszych i wszystkich innych określił jaki ma być ten płyn. Może nawet podał przykład od konkretnego producenta. Tak jak np. z oponami. Zaznaczono jednak, że płyn ma być na bazie glikolu i o jakim stężeniu (chyba, nie chce mi się szukać). I tego trzyma się przeciętny Kowalski. Idę do sklepu, kupuję płyn do chłodnic ( aluminiowych lub nie). Jeśli chcę się poczuć pewniej to zaznaczam, że do motocykla Wink bo lubię.
Mogę tak długo, ale nie oto chodzi.
Mamy wybór. Producentów i rodzajów jest mnóstwo. Wystarczy stosować się do zaleceń producenta z uwzględnieniem współczesnych realiów.
To co opisałem w odniesieniu do chłodnicy i płynu w moim motocyklu to eksperyment bo chłodnica i tak ma iść do remontu, wymiany. O efektach poinformuję. Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez LWfilip dnia Śro 8:24, 30 Lis 2016, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
konrad1f
wymiatacz
wymiatacz


Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Kościan/Poznań

 Post Wysłany: Śro 10:09, 30 Lis 2016    Temat postu:

samad napisał:
Noooo tym razem prawie czuję się wywołany do odpowiedzi Very Happy uszczypliwości można ciągnąć w nieskończoność tylko po co - nie lepiej czytać tekst ze zrozumieniem i wyciągać dobre dla siebie wnioski - jak ktoś ma ochotę lać wodę to niech leje , jak ktoś ma zamiar sprzątać kulając się po podłodze to jego sprawa - gimnastyka to samo zdrowie Wink Very Happy

1. Myśłałem ,że już w pierwszym moim dzisiejszy poście wyjaśniłem , że płyny chłodzące takie czy inne obecnie produkowane różnią się tylko dodatkami w celu poprawienia tego czy tamtego ---------samochodowy - znaczy tylko tyle ,że sprawdzi się w większości popularnych samochodów ----------motocyklowy -znaczy tylko tyle ,że zawierać może jakieś dodatki które spowodują sprawniejszą wydajność układu chłodzenia w motocyklu ----------------czy można je względem siebie zamieniać-dla większości z Nas tak.....

2.Czym jest temp wrzenia w tym konkretnym wypadku - ,,przeca,, opisałem szczegółowo , że nie chodzi tu o popularne,, gotowanie,, tylko w jakiej temp wytwarza się bąbelkowanie (pienienie) przy którym pompa nie jest w stanie pompować płynu ------- jak to sprawdzić -najlepiej w laboratorium Laughing

3. Co do płynów hamulcowych sporo było napisane i jak widać coś tam zostało i już mniej więcej wiadomo co to temp wrzenia i dlaczego --- nie będę pisał o temp wrzenia na mokro i na sucho bo rozpęta się piekło Twisted Evil nie wspomnę już o lepkości z tego samego powodu Wink -----czym płyny samochodowe i motocyklowe różnią się względem siebie - a no tym samym czym płyny chłodnicze -- czyli dodatkami i szczegółami( piszę tu o typowym DOT-4 ,żeby nie powstała kolejna trylogia na temat różnych płynów hamulcowych)---czy płyny hamulcowe samochodowe i motocyklowe można stosować zamiennie - oczywiście w większości wypadków tak -----tylko powiedz to konrad1f właścicielom niektórych motocykli BMW -zwłaszcza tym którzy za swoją niewiedzę zapłacili 8-12tys zł powodując awarię systemów ABS stosując niewłaściwy płyn hamulcowy ........... Crying or Very sad

4.Manuale czytam po kilka razy - zwłaszcza instalacje i porównuję do innego wydawcy bo jest sporo błędów , co do zaleceń jakie płyny , oleje itp -wytyczne przyjmuję jako minimum , a nie jako konieczność Razz - ale o tym też już pisałem Very Happy

5. O olejach też już pisałem- więc nie będę o tym pisał ponownie Very Happy

6. O smarach nie pisałem i pisał nie będę - różnice są - ale można je stosować zamiennie Very Happy

7. Powietrza -to mi zabrakło bo pisałem jednym ciągiem Laughing Wink

8.Większość wynurzeń to moja praktyka , a nie teoria Wink



Wodę oczywiście czasem leję - a na tor (zawody) to KONIECZNOŚĆ. wymaga tego regulamin.

ad1. "takie czy inne", "tego czy tamtego", "jakieś dodatki" - krótko - wiesz czym się różnią? co to są za dodatki? i co mają poprawić?

ad2. woda się nie pieni :D

ad3. nie wiem konkretnie o jakie awarie w BMW Ci chodzi (jeśli masz jakiś link z takim tematem - poproszę) ale tylko liznąłem tematu powierzchownie i niektórzy zalecają do układów z ABS-em płynu DOT4 z dopiskiem LV (low viscosity).

ad4. o jakich błędach piszesz? szczególnie chodzi mi o błędy w FABRYCZNYCH manualach Hondy odnośnie wymagań co do spraw eksploatacyjnych


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Skorpionwr
Administrator
Administrator


Dołączył: 19 Lip 2008
Posty: 2498
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Przasnysz

 Post Wysłany: Śro 11:20, 30 Lis 2016    Temat postu:

Samad ma bardzo dużą wiedzę na temat wszystkiego co związane z motoryzacją.
Dzieli się nią z nami i chwała mu za to.
Teraz pewnie żałuje, że podzielił się wiedzą.
Ale jak zaczną się takie szczegółowe pytania to pewnie przestanie się odzywać i na tym się skończy.

Temat składów płynów i całej reszty jest w większości dostępny na necie i wcale nie trzeba długo szukać. Wszystko co nie jest tajemnicą producenta jest dostępne.

Wiedzieć jak coś działa a powołać się na źródła tej wiedzy to dwie różne sprawy.
To wszystko potrzebuje czasu a On go ma mało.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
samad
zasłuzony
zasłuzony


Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1426
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Jasień/Żary/LUBUSKIE

 Post Wysłany: Śro 16:55, 30 Lis 2016    Temat postu:

W ten sposób możemy polemizować bez końca i temat rozbijać na elementy pierwsze , a przecież temat miał być ujęty jak najbardziej wszechstronnie dla większości pojazdów i pewnych zasad panujących w doborze materiałów których używamy, a teraz wchodzimy na tor w sport itp.
Dla sportu czy na tor często sprzęt jest daleko modyfikowany - np.bardziej wydajny układ chłodzenia , a wodę nie leje się po to by lepiej chłodziła czy ,że jest układ chłodzenia bardziej wydajny ,tylko ze względów bezpieczeństwa --- raczej nie było by za ciekawie gdyby ktoś miał awarię czy rozwalił się i pozostawił dla pozostałych uczestników plamę płynu chłodniczego na torze w ostrym łuku itd.

Obecne układy chłodzenia pracują pod ciśnieniem i z tego powodu temp. wrzenia rośnie ( przy w ciśnieniu 1,2-1,8 bar temperatura wrzenia jest rzędu 104-120°C ) i z tego powodu nic złego się nie dzieje - problem następuje ,gdy wzrośnie ciśnienie w układzie chłodniczym na tyle ,że zadziała zawór upustowy w zamknięciu chłodnicy , co powoduje nagłe obniżenie ciśnienia , a co za tym idzie i temp. wrzenia co powoduję bąbelkowanie aż do wytrącenia się pary - czego pompa nie jest w stanie przepompować ,więc uklad chłodzenia staje się niewydolny - o konsekwencjach nie wspomnę -- i choć w tym wypadku woda się nie pieni to właściciel takiego pojazdu z pewnością Very Happy
Jaki jest skład różnych płynów chłodniczych i podział dodatków ,,tych czy innych ,, w procentach nie mam pojęcia ,bardziej chodziło o to że nie tylko temp.wrzenia ma znaczenie ale również lepkość , gęstość i właściwości smarne elementów cierno -uszczelniających w pompie układu chłodzenia znacznie lepszych od wody i przez to wydłużających sprawne działanie tej pompy.Jednym z dodatków podnoszących sprawność układu chłodzenia ( obniżających temp.przy tym samym obciążeniu i w tych samych warunkach) może być np,produkt Motul Mo COOL - dodatek ten jest w stanie w/g producenta obniżyć temp nawet o 15st - jest dodatkiem do typowych płynów chłodniczych jak również jest dopuszczony właśnie w spocie i na torze jako dodatek do wody destylowanej Shocked

Przykład BMW jaki podałem nie jest odosobniony i nie dotyczy tylko motocykli - w tym konkretnym przypadku dotyczy systemów III generacji , a podałem go właśnie z tego powodu iż jest on najbardziej obrazowo opisany i poparty przykładani na większości forum BMW dotyczących motocykli - w czym różnica , a no w tym LV - czyli płyn o zmniejszonej lepkości = jaki dodatek dodali nie mam pojęcia -jedno jest pewne nie rozcieńczali go wodą Very Happy Wink
DOT4 to tylko jakaś tam norma , jaki jest skład różnych płynów tego typu nie mam pojęcia -natomiast pewne jest to ,że nie każdym DOT4 można zalać do każdego układu hamulcowego który ma w specyfikacji DOT4 - jeszcze należało by wiedzieć z jakich materiałów taki układ jest wykonany i z tego powodu często podany jest DOT4 jakiego producenta i jakie ma dokładne dodatkowe oznaczenie.......

W FABRYCZNYCH manualach wytyczne typu płyny oleje smary traktuję jako minimum potrzebne do poprawnej pracy , natomiast nie do wszystkiego mam fabryczne manuale i tu podpieram się innymi wydaniami np.CLYMER , Haynes gdzie niestety jest sporo błędów zwłaszcza w schematach elektrycznych..........


W tym temacie z mojej strony jest koniec - wszystkie istotne sugestie i info było zawarte w pierwszych moich postach ,na dalsze pisanie ,wyjaśnianie ,uczenie i udowadnianie czegokolwiek szkoda mi czasu za swoją wiedzę i doświadczenia zapłaciłem zbyt słono by trwonić ją na bezsensownym pisaniu .
Confused Wink


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
konrad1f
wymiatacz
wymiatacz


Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Kościan/Poznań

 Post Wysłany: Śro 18:48, 30 Lis 2016    Temat postu:

Ale Ty sam zacząłeś z torem zupełnie niepotrzebnie

jak sam słusznie zauważyłeś do sportu często modyfikuje się układ chłodzenia - jako, że na torze nie "stoi się w korku" i warunki są w miarę stabilne - można zrezygnować np. z wentylatorów

zawór upustowy działa przy jakiejś wartości ciśnienia - jeśli upuści to nieznacznie (przykładowo - jeśli puszcza przy ok. 1,5bar to i zamyka się przy podobnej wartości) tak więc nagle temp. wrzenia się nie zmieni (może i w sumie nagle ale o niewielką wartość)

piszesz, że układ staje się niewydolny na skutek "bąbelkowania" i o pienieniu się właściciela. otóż powinien się pienić (właściciel) i w pierwszej kolejności sprawdzić układ chłodzenia. skoro dochodzi do wrzenia cieczy chłodzącej (czy to jest woda, czy to jest płyn o temp. wrzenia w ciśnieniu atmosferycznym ok. 120°C) to znaczy, że coś nie wydala i przyczyna nie tkwi w samym środku chłodzącym a może w ukłądzie (może słaby przepływ, pozatykana błotem chłodnica, nie włączający się w porę wentylator, niesprawny/źle dobrany termostat).

dodatek Moula, o którym piszesz nie ma na celu zmieniać temperatury wrzenia płynu - ma poprawić przepływ ciepła. w skutek jego zastosowania ma poprawić się skuteczność chłodzenia. przy normalnym użytkowaniu motocykla przy w pełni sprawnym układzie chłodzenia może doprowadzić do częstszej jazdy na "niedogrzanym" silniku.

podałeś przykład BMW ale w sumie chętnie bym się dowiedział co ulegało awarii na skutek stosowania standardowego płynu DOT4. zakładam (bo pewny nie jestem), że płyn LV jest zalecany do BMW ze względu na ABS a nie ze względu na materiały użyte do produkcji elementów układu hamulcowego. to nie są stare układy pod płyn DA1 gdzie po zalaniu R3 puchły uszczelki :D

fajnie, że fabryczne wytyczne traktujesz jako minimum (ja często jako optymalne) ale wiedz też, że "lepsze" może być wrogiem dobrego,
często jest też ekonomicznie nieuzasadnione - i tak również jest w przypadku lania MOTOCYKLOWEGO płynu chłodzącego zamiast wspomnianego na początku tematu Petrygo, który bardzo dobrze spełni swoją rolę w motocyklu takim jak Paneuropa


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
jerzyk
V


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 2544
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 1/3

Skąd: KT

 Post Wysłany: Śro 21:48, 30 Lis 2016    Temat postu:

Mam takie wrażenie, że agresja na forum wzrasta bez uzasadnienia i widocznej przyczyny. Wiele postów, nie ma nic wspólnego z tematem i nie jest podparta żadną wiedzą, czy też lekturą. Częste łapania za słówka i uproszczenie tematu, staje się przyczyną niepotrzebnej zwady. Nie wiem skąd się bierze taka frustracja, ale niestety, ja od pewnego czasu odczuwam taką niczym nie podpartą agresję w stosunku do ludzi, którzy jeszcze chcą i mają ochotę pomóc tym, którzy są zupełnie zieloni w temacie mechaniki, motoryzacji. Może się to bierze z zazdrości , że ktoś, coś wie lepiej ode mnie? Nie wiem? Wiem natomiast, że zamiast merytorycznej dyskusji, są przepychanki i osobiste wycieczki. Przecież nikt z nas, nie jest Alfą o Omegą. Każdy ma prawo sie mylić i każdy ma prawo prostować pomyłki innych, pod warunkiem, że wypowiada się merytorycznie.
Wracając do tematu. Co do płynów chłodniczych, to wielkiej filozofii tu nie ma. Dany producent, określa jakieś tam warunki,(np. glikol), temp. wrzenia a nie zamarzania, jak wcześniej ktoś mnie tam poprawiał. Dla wyjaśnienia, im wyższa temp. wrzenia tym niższa temp. zamarzania. O co chodzi, to Samad już wyjaśnił. No chyba, że ktoś na biegunie pomyka, to będzie dla niego ważniejsza temp. zamarzania Very Happy Co do olejów, to w tym temacie zostało już tyle napisane, że pewnie popełnił bym grzech pierworodny, żeby do tematu wracać. Wink
Natomiast co do płynu hamulcowego, to jego rodzaj określa producent danej marki. Najbardziej popularnymi są DOT, dot-4, dot-5, dot-5.1. Nie różnią się niczym innym od samochodowych, oprócz ceną. Sa jeszcze ATE, ale one nas nie dotyczą.
Zróżnicowanie płynu DOT, ma tylko taki cel, że wykonane części, przewody, uszczelniacze w nim pracujące, na jeden DOT są odporne a w innym się rozpuszczają. Wiec reasumując, DOT to DOT. Nalezy zwracać tylko uwagę, jaki zaleca producent. To zazwyczaj jest napisane na każdej pokrywie zbiorniczka.
Myślę,że wyjaśniłem to wszystko w miarę przejrzyście i ktoś na tym skorzysta.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Mark33
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 472
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Podborze; Ostrów Maz

 Post Wysłany: Śro 23:52, 30 Lis 2016    Temat postu:

Dziadzia napisał:
Witam, kolega RAFKA napisał że można zobaczyć w serwisówce jakieś fotki na temat wymiany płynu, ale nie mogę tego znaleź za piernika czy mógłby mi ktoś pomóc, dodam że mnie kompy i tablety nie słuchają hi hi

A mi się wydawało że kolega "Dziadzia" zapytał jak wymienia się płyn w układzie chłodzenia ,a tu takie eseje co z czym i dlaczego całkiem się można pogubić gdzie co wlać i dlaczego Crying or Very sad Sam się pogubiłem czy płyn to płyn a może olej to olej Cool


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Forum Użytkowników Motocykla Honda Pan-European ST1100/ST1300 Strona Główna » DZIAŁ TECHNICZNY - ST1100 / Chłodzenie » wymiana plynu chlodnicy
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group