FAQ Zaloguj
Szukaj Profil
Użytkownicy Grupy
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Rejestracja
Czujnik temperatury zewnętrznej...
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Forum Użytkowników Motocykla Honda Pan-European ST1100/ST1300 Strona Główna » DZIAŁ TECHNICZNY - ST1300 » Czujnik temperatury zewnętrznej...
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spili
moderator zasłużony
moderator zasłużony


Dołączył: 22 Sie 2009
Posty: 1754
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: SD

 Post Wysłany: Pon 11:18, 31 Sie 2009    Temat postu: Czujnik temperatury zewnętrznej...

Hej,

Nie działa mi wskazanie temp. zewn. na blacie.
Gdzie jest umiejscowiony czujnik?

Pozdrawiam,


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Marlboro
zasłuzony
zasłuzony


Dołączył: 21 Gru 2006
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Warszawa, Polska

 Post Wysłany: Pon 11:34, 31 Sie 2009    Temat postu:

Witaj,

Czujnik temperatury jest umieszczony w prawej, wewnętrznej osłonie owiewki. Aby się do niego dostać musisz ją całą wymontować wypinając kilka spinek i odkręcając jedną śrubkę - patrz załączony rysunek:



Aby sprawdzić, czy czujnik jest OK musisz zmierzyć rezystancję pomiędzy jego stykami - w temperaturze otoczenia ok. 25 stopni Celsjusza powinna wynosić ok. 4,7 do 5.2 Ohma...

Jeśli się okaże, że niestety nie działa to masz do kupienia część o numerze: 37890-MCS-G01 - cena detaliczna ok. 250,- PLN


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Marlboro dnia Pon 11:47, 31 Sie 2009, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Spili
moderator zasłużony
moderator zasłużony


Dołączył: 22 Sie 2009
Posty: 1754
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: SD

 Post Wysłany: Pon 11:44, 31 Sie 2009    Temat postu:

:-)

Mierzenie rezystancji?
Hmmm...

Ale to widzę poważniejsza sprawa...
Nie dla mnie...

Myślałem o jakiejś bardziej zaawansowanej technologicznie naprawie typu:
- pstryknięciu w niego paznokciem :-)
- i ewentualnie poszarpanie kabelkiem :-)

:-)

Ale dzięki za pomoc.
Przynajmniej wiem gdzie go szukać... :-)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Spili dnia Pon 14:52, 31 Sie 2009, w całości zmieniany 2 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
peptek
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 04 Paź 2012
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: WŁOCŁAWEK

 Post Wysłany: Wto 17:26, 03 Lis 2015    Temat postu:

Tak na przyszłość jak komuś przyjdzie ochota kupować czujnik, nawet zamiennik za parę stówek, to spieszę z dobrymi wieściami jak to załatwić za 2 zł Very Happy Very Happy
Kupiłem w sklepie termistor o wartości 4,7 Kilom i wetknąłem jego nóżki do miejsca gdzie wpinało się czujnik, zaklajstrowałem to taśmą izolacyjną i zostawiłem tak wiszący sobie kabelek.
Na desce rozdzielczej rozbłysło mi 11stopni. Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Już nie zieje mi dwoma kreseczkami nic nie mówiącymi
Moto stało w garażu blaszanym i temp wskazywana to 11 stopni
Auto stojące przed garażem pokazało 7-8 stopni, a w domu na parterze na termometrze wskazywało 6 stopni.
Jakaś tam różnica jest, ale jak za 2 zł to spoko Very Happy Very Happy Very Happy
Zawsze mogę w pamięci odjąć tek 4-5 stponi


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
r.urbanski
.
.


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 2246
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Sieradz

 Post Wysłany: Wto 17:52, 03 Lis 2015    Temat postu:

peptek napisał:
Tak na przyszłość jak komuś przyjdzie ochota kupować czujnik, nawet zamiennik za parę stówek, to spieszę z dobrymi wieściami jak to załatwić za 2 zł Very Happy Very Happy
Kupiłem w sklepie termistor o wartości 4,7 Kilom i wetknąłem jego nóżki do miejsca gdzie wpinało się czujnik, zaklajstrowałem to taśmą izolacyjną i zostawiłem tak wiszący sobie kabelek...
...
Jakaś tam różnica jest, ale jak za 2 zł to spoko Very Happy Very Happy Very Happy
Zawsze mogę w pamięci odjąć tek 4-5 stponi

Za te pieniądze to bym kupił kilka termistorów np. co 0,2 kom i dopasował, co by była najmniejsza różnica od "wzorca" Smile
Może 4,9-5 kilom byłoby bardziej optymalne Question
Możesz się pobawić Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
peptek
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 04 Paź 2012
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: WŁOCŁAWEK

 Post Wysłany: Wto 18:45, 03 Lis 2015    Temat postu:

Oczywiście na wiosnę pobawię się. Założyłem taki, bo tylko taki mieli w sklepie. Czyli,żeby wskazanie temp. poszło w dół muszę zwiększyć wartość?
Było nie było to już i tak jest jakiś sukces Very Happy Very Happy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
r.urbanski
.
.


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 2246
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Sieradz

 Post Wysłany: Wto 19:09, 03 Lis 2015    Temat postu:

peptek napisał:
.... Czyli,żeby wskazanie temp. poszło w dół muszę zwiększyć wartość?
....

Tego nie jestem pewien, bo jest to element (termistor) większego układu elektronicznego Sad Ale montując np. 5 kom i porównując wskazania temp. będziesz miał porównanie, czy we właściwym kierunku się idzie Smile


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
peptek
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 04 Paź 2012
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: WŁOCŁAWEK

 Post Wysłany: Wto 19:13, 03 Lis 2015    Temat postu:

Ok Jasna sprawa. Poszukam zatem czegoś mniejszego i większego i zobaczymy jak to wyjdzie.
Dzieki


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
r.urbanski
.
.


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 2246
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Sieradz

 Post Wysłany: Wto 20:20, 03 Lis 2015    Temat postu:

Marlboro napisał:
...Aby sprawdzić, czy czujnik jest OK musisz zmierzyć rezystancję pomiędzy jego stykami - w temperaturze otoczenia ok. 25 stopni Celsjusza powinna wynosić ok. 4,7 do 5.2 Ohma......

Peptek.
Zwróć jeszcze na to uwagę, co napisał Marlboro. Czyżby się pomylił o KILO (sprawdź w serwisówce) Exclamation
W innym temacie z termometrem walczył Tomid. Wiem, że naprawił ale w jaki sposób nie wiem, może się odezwie Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez r.urbanski dnia Wto 20:32, 03 Lis 2015, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
jerzyk
V


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 2544
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 1/3

Skąd: KT

 Post Wysłany: Wto 20:34, 03 Lis 2015    Temat postu:

Powiem wam, że z termistorami, to ciężka sprawa. Ja sam walczyłem z nim, jako czujnikiem poziomu paliwa. Nie poległem, ale jeszcze nie wygrałem Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
r.urbanski
.
.


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 2246
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Sieradz

 Post Wysłany: Wto 20:50, 03 Lis 2015    Temat postu:

Marlboro napisał:
.... - w temperaturze otoczenia ok. 25 stopni Celsjusza powinna wynosić ok. 4,7 do 5.2 Ohma.......

Ja przed chwilą powalczyłem z serwisówką (strona - tabela 1-11) i znalazłem.
Marlboro się nie pomylił więc wykombinuj termistor w tym zakresie Exclamation , może to powoduje takie różnice we wskazaniach Question


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ikar
uzależniony
uzależniony


Dołączył: 23 Cze 2011
Posty: 290
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: SD

 Post Wysłany: Śro 13:22, 04 Lis 2015    Temat postu:

Koledzy nie naprawiałem czujnika ale wam podpowiem z mojego doświatczenia.
Najpierw ustalcie jakiego typu to termistor bo są 3. Nas zapewne będą interesować dwa. NTC – wzrost temperatury powoduje zmniejszanie się rezystancji, PTC wzrost temperatury powoduje wzrost rezystancji.
Następnie wartość . Termistor ( sprawny) bada się w temperaturze 25*C, w takiej temperaturze pokazuje swoją wartość nadrukowaną na nim.
Ważna sprawa z wyjaśnieniem czy są to omy czy kilo omy.
Jeżeli mamy omy np. 5 om, to w sklepie kupimy 4,7 a następny to będzie 10. Zdarza się że producenci zamawiają jakieś wynalazki z " kosmiczną " wartością. Co w tedy?
Sprawdzonym domowym sposobem jest nadpiłowanie pilniczkiem takiego termistora aby zmniejszyć powierzchnie czynną termistora przez co zmienia się jego oporność. Po dostrojeniu jego wartości zabezpieczamy jego powierzchnie jakimś klejem np. epoksydowym.
Na razie nie mam czau na eksperymenty bo chętnie bym pomógł.
Powodzenia Tomek


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ikar dnia Śro 13:23, 04 Lis 2015, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
peptek
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 04 Paź 2012
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: WŁOCŁAWEK

 Post Wysłany: Śro 15:44, 04 Lis 2015    Temat postu:

Na chwilę obecną myślę tak:
Temperatura wyjściowa do pomiarów to 25 stopni, więc na chwilę obecną jakieś manewry są raczej dla mnie nierealne, bo nie mam takich warunków garażowych.
Uzyskałem jakiś wynik w danym momencie . Termometry co do których porównałem temperaturę z motocykla były w innych warunkach(w domu na parterze jakieś 200m od moto, drugi w aucie w jakiejś odległości od zabudowań, a moto w garażu, gdzie zawsze jest kilka stopni na plus.)
Może się okazać, że różnica była spowodowana róznymi warunkami.
Pierwszym ruchem będzie sprawienie sobie jakiegoś termometru który wskazuje temperaturę zgodną z rzeczywistą np jakiś zaokienny.
Zabiorę go do garażu i porównam, a potem pojeżdżę z nim i sprawdzę jak wskazują między sobą. Może się okazać, że ich wyniki całkiem się rozjadą, a może będą porównywalne. jeśli będzie to różnica w granicach 2-3 stopnie to mnie to zadowoli i tak zostawię.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
artur927
NOWY
NOWY


Dołączył: 14 Lip 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Suwałki

 Post Wysłany: Śro 18:14, 04 Lis 2015    Temat postu:

Witam. Właśnie poszedłem za radą kolegi "peptek" i prowizorycznie zamontowałem do moto termistor o wartości 4,7 kΩ. Motocykl stoi w garażu razem z samochodem tak więc mogłem odczytać i porównać wskazania temperatur. W motocyklu pokazało 9°C, a w aucie 3°C. Jak na wskazannia przy niższych temperaturach to mimo wszystko zbyt wielka różnica. Odczyt należałoby porównać w temperaturze pokojowej, jeśli dalej będzie taka różnica to pozostaje metoda prób i błędów. Mimo wszystko pomysł super.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
peptek
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 04 Paź 2012
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: WŁOCŁAWEK

 Post Wysłany: Śro 19:20, 04 Lis 2015    Temat postu:

Przed chwilą wróciłem z garażu i jestem po pomiarach porównawczych. Miałem termometr pokojowy zweryfikowany z innym pokojowym. Na termometrze pokojowym temp 4,5-5 stopni, a w moto 8 stopni. Jak dla mnie może być, bo w czasie jazdy przy rozgrzanym silniku w lato też nie wiemy ile faktycznie ma temp otaczającego nas powietrza. Mam na myśli nie otoczenie bezpośrednio przy moto tylko taką normalną temperaturę otoczenia. Jak jest chłodniej, to też pewnie kilka stopni nam zawyża wskazanie. Zatem czy to będzie 37 czy 41 stopni to jakie to ma znaczenie. Ważniejsze wydaje się są temperatury bliskie zeru. Chodzi o to czy nie "nadziejemy" się na jakieś oblodzenie. Choć tutaj też jest ale.
Jednak myślę, że mało kto wybiera się na moto przy temperaturach oscylujących w granicach zera stopni, tym bardziej jeśli jest mokro. Jeśli jest sucho, to nawet poniżej zera nie grozi nam poślizg z tytułu oblodzenia i śmiało można przycinać po asfalcie. No ja tak mam właśnie. Jak jest blisko zera i mokro, to trzymam się fotela i telewizora. Jak sucho no to coś tam pohulam i w styczniu czy lutym.
Jeśli pojedziemy w lato w teren górzysty, gdzie leży śnieg np do Norwegii, to zapewniam, że nikomu nie grozi taka wredna sytuacja. Nie zdarzyło mi się tam jechać nigdy po innej niż czarna droga. Nawet jadąc wśród lodowych ścian na dużej wysokości(ok 1400mnpm) przy temp 2-3 stopnie zawsze był czarny asfalt. Trochę takich dróg zjeździłem i ręczę słowem i czynem za to co piszę. Nawet na dalekiej północy w okresie od końca maja do ........(nie wiem jak długo, bo wtedy tam byłem). Zresztą większość dróg wyżej położonych w Norwegii zamykają coś ok połowy października.
Zatem do takiej oceny w kwestii naszego bezpieczeństwa wskazywana temperatura z kilkustopniowym błędem nam raczej nie zaszkodzi.
Fajnie jak wyświetlacz wskazuje nam temperaturkę i wiemy ile jest stopni, ale ważniejsza jest jednak rzeczywista ocena sytuacji na drodze. Pojeżdżę z tym co mam zobaczę czy różnica 4-5 stopni daje constans w innych temperaturach, a z czasem na wiosnę spróbuję coś pokombinować. Póki co cyferki wyglądają ładniej niż kreseczki Very Happy Very Happy

Kończąc napiszę tylko jeszcze, że pojawiła się inna niedogodność. Po załączeniu zapłonu wskazanie 8 stopni. Złapałem i popieściłem troszkę termistorek czekając na wzrost temperatury a tu nic. Temperatura ani drgnie na wyświetlaczu. Wyłączyłem zapłon, włączyłem i wskazało 26 stopni. Dotknąłem nim do zimnej kierownicy i temperatura powoli się obniżała wskazując na wyświetlaczu. Kiedy znowu ścisnąłem(ogrzałem)termistor nie drgnęła na wyświetlaczu. Po wyłączeniu zapłonu i włączeniu pokazała większą tj 26 stopni.
Czyli u mnie działa na wyświetlaczu na bieżąco jakby tylko w jedną stronę - w dół na bieżąco. Jak temperatura idzie w górę, to żeby się zmieniła na wyświetlaczu muszę wyłączyć i włączyć zapłon.
Artur możesz sprawdzić czy masz tak samo? Czy tylko mi tak działa.
I to byłoby gorsze niż te kilka stopni różnicy Sad


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez peptek dnia Śro 19:26, 04 Lis 2015, w całości zmieniany 2 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
samad
zasłuzony
zasłuzony


Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1426
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Jasień/Żary/LUBUSKIE

 Post Wysłany: Śro 20:45, 04 Lis 2015    Temat postu:

Termistor termistorem , to jakiś tam element elektroniczny , i jak każdy takowy ma jakąś tolerancje wykonania wyrażoną + - ileś tam procent dla takiego czy innego wykonawcy =====jeśli termistor zastosowany w ST jest + 15 procent , a ten który kupujecie ma - 15 to daje w odczycie nawet 30 procent różnicy.

Takie czujniki wraz z obudową i kostką spinającą z oryginalną wiązka robiłem już dla kilku kolegów z forum w cenie 50-60 zł , i mając termistory konkretnego producenta muszę niejednokrotnie sporo ich przerzucić by dobrać odpowiedni pod względem oporności i temp w jakiej ta oporność występuje , a i tak w zależności od temp otoczenia w porównaniu do oryginału może wystąpić różnica +- 1lub 2 st i tak np. przy 25st oryginału może być 26st , a przy 16 st oryginału może być 15st


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
artur927
NOWY
NOWY


Dołączył: 14 Lip 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Suwałki

 Post Wysłany: Czw 13:17, 05 Lis 2015    Temat postu:

Sprawdziłem. Rzeczywiście po podgrzaniu termistora temperatura na wskaźniku licznika nie rośnie przy włączonym zapłonie, dopiero kiedy wyłącze i włącze ponownie wskazuje wyższy pomiar(Po zmianie biegunów to samo). W przypadku stopniowego obniżania temperatury jest ok. Co ciekawe w dniu dzisiejszym w garażu ponownie porównałem °C i wyszedł jednakowy pomiar 8°C zarówno w moto jak i w aucie.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
peptek
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 04 Paź 2012
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: WŁOCŁAWEK

 Post Wysłany: Czw 15:08, 05 Lis 2015    Temat postu:

No to jest jakaś reguła. Tragedii nie ma. Pojeździmy zobaczymy może te parę stopni różnicy nie będzie nam wadziło aż tak bardzo.
Zresztą jestem już dogadany z Samadem i obiecał, że jak będzie wolniejszy to wyczaruje taką samoróbkę za przyzwoite pieniądze Very Happy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
peptek
stary wymiatacz
stary wymiatacz


Dołączył: 04 Paź 2012
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: WŁOCŁAWEK

 Post Wysłany: Wto 15:09, 22 Gru 2015    Temat postu:

Wracając do tematu. Zmieniłem termistor na inny, ale o tej samej wartości czyli 4,7kohm.
(ten poprzedni ukruszył mi się). Zakładałem też o mniejszej wartości 2,2kohm, dwa po 2,2kohm(żeby dało razem 4,4kohm czyli mniej niż 4,7) Wskazania były raczej kiepskie. Zbyt duże różnice.
Mam też założony na moto zewnętrzny termometr(takie cudo z Chin do akwarium. Miałem też na ST1100, bo spisywał się dobrze)
I właśnie na tym od akwarium teraz przełożyłem czujnik, który był przyklejony do szybki lusterka czyli schowany od pędu powietrza. Teraz zamontowałem go tak, że czujnik wystaje ponad lusterko.
Co się okazało. Różnica wskazań między temperaturą wskazaną na zegarach (termistor 4,7kohm) różni się między tą z termometru akwaryjnego o 0,5 do max 1 stopień.
Czyli jeśli ktoś nie ma takiego cudeńka, to kupować termistorek za 2 zł i cieszyć się z zaoszczędzonych pieniążków i pokazywanej temperaturki na pulpicie.
I jeszcze jedna dobra wiadomość. Temperatura zarówno wzrasta jak i maleje na bieżąco podczas jazdy, czyli mamy aktualną temperaturę otoczenia w każdym momencie, bez konieczności rozłączania zapłonu Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Wczoraj trochę sie pojeździło i oczy nacieszyłem gapiąc się jak mi temperaturka na zegarkach skacze to w dół to w górę. Działa piknie


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez peptek dnia Wto 15:19, 22 Gru 2015, w całości zmieniany 2 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Forum Użytkowników Motocykla Honda Pan-European ST1100/ST1300 Strona Główna » DZIAŁ TECHNICZNY - ST1300 » Czujnik temperatury zewnętrznej...
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group